donderdag 20 februari 2014

Tutorial granny square

Het gehaakte kussentje

In een eerdere post over het het gehaakte kussentje, vertelde ik dat ik ging proberen om het patroon van deze granny square uit te schrijven. Inmiddels is het een tutorial geworden. Dit is de eerste keer dat ik een tutorial schrijf, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Het kan zijn dat er misschien een foutje in zit of dat het onduidelijk is. Als dat zo is dan hoor ik dat graag, maar natuurlijk ook als het goed is ;-). Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te schrijven. Het is een vrij simpele granny, dus voor een beginnende haakster moet dat wel lukken. En probeer zoveel mogelijk je aan- en afhechtdraadjes mee te haken, dat scheelt achteraf weer een hoop werk. Voordat je gelijk aan de slag gaat, raad ik je eerst aan om het even door te lezen.

Afkortingen 
L = losse 
Hv = halve vaste 
Stk = stokje 
Dstk = dubbel stokje 

Cluster
Er zitten 2 clusters in het patroon. Een cluster is een aantal stokjes of dubbele stokjes die tot de laatste doorhaling worden gehaakt. Je hebt dan een x aantal lusjes op je naald, vervolgens sla je de draad om de naald en haalt alle lusjes in 1x erdoor. Bijvoorbeeld: je haakt 3 stokjes tot de laatste doorhaling, je hebt dan 4 lusjes op je naald. Je slaat de draad om de naald en haalt alle lusjes erdoor. 


Cluster van 2 stk

Toer 1: Haak 6 l en sluit met een hv tot een ring. 
Toer 2: Begin met 3l (=1stk), dan 11 stk in de ring. Sluit af met een hv in het 1e stk (dit vind ik mooier dan in de 3e losse van het begin, zie foto). Hecht af. (12 stk)


HV in het 1e stk

Toer 3: Begin met een nieuwe kleur tussen 2 stk. Haak 2L en 1 stk tot doorhaling, daarna in een 1x alle lusjes doorhalen en dan 1L Vervolgens haak je nog 11 clusters van 2 stk en 1L Sluit met hv in het 1e stk. Hecht af. (24 stk)

Nieuwe kleur tussen 2stk

Cluster van 2stk na doorhaling

Toer 3, 12 cluster van 2stk en 1L

Toer 4: Begin met een nieuwe kleur tussen een losseboog. We gaan nu clusters maken van 4 dstk. Haak 3L en 3 dstk tot de doorhaling, daarna in 1x keer alle lusjes doorhalen en dan nog 3L. Vervolgens haak je nog 11 clusters van 4 dstk en 3L. Sluit met een hv in het 1e stk. Hecht af. (48dstk)

Nieuwe kleur in losseboog

Toer 4, 12 clusters van 4dstk en 3L

Toer 5: Begin met een nieuwe kleur in een lossenboog. Haak 3l, 2stk, 2l, 3stk in de 1e lossen lus, dit is de 1e hoek. Haak 3stk per lossenboog in de volgende 2 lossenbogen. *Dan weer 3stk, 2l, 3stk in de volgende lossenboog, dit is de 2e hoek, 3stk  per lossenboog in de volgende 2 lossenbogen*. Herhaal *-* nog 2x. Sluit met een hv boven het 1e stk. 


Sluit met een hv boven het 1e stk

Toer 5

Toer 6: Begin met een nieuwe kleur in een hoekruimte. Haak 3L, 2stk, 2L, 3stk in dezelfde ruimte. Vervolgens 3stk in de volgende L-lus, herhaal nog 2x. *Dan 3stk, 2L, 3stk in de volgende hoekruimte, 3stk in de volgende L-lus, herhaal 2x *. Herhaal *-* 2x. Sluit met een hv in 1e stk. Hecht af.

Toer 6 en klaar is je granny!

Ik heb in totaal 16 granny gehaakt, dat is ongeveer 32x32 cm. Voor de achterkant van het kussentje heb ik een grote granny gehaakt, zie foto. Van kaasdoek heb ik een binnenhoes gemaakt en die gevuld met fiberfill van de Xenos.

Voorkant
                                                      
Achterkant

Ik wens jullie veel haakplezier en ik vind het leuk als jullie een berichtje achterlaten.

Groetjes, Mariska

6 opmerkingen: